Акциз пропонують скасувати спочатку на «евробляхи», а потім на всі авто. Але деяких автовласників зобов’яжуть платити 28 тис. грн щорічно
Акциз на нові та вживані автомобілі хочуть скасувати, а планку екологічного стандарту знизити до Євро-2. Це означає, що в Україні можна буде ввозити машини від 1995 року випуску. Відповідні ініціативи містяться в пакеті законопроєктів №3704, 3705 та 3706. Разом зі зниженням акцизу парламентарії пропонують повернути обов’язковий техогляд. Повідомляє ukrainskagazeta.
Зараз при розмитненні автомобіля треба заплатити три основні збори в бюджет: ввізне мито (10% від вартості автомобіля, а для машини з ЄС – 5-7,3%), акциз і ПДВ (20% від вартості автомобіля з акцизним збором і ввізним митом).
Акциз розраховується за формулою: ставка = ставка базова × коефіцієнт двигуна × вік двигуна. Базова ставка – податок в євро за одну машину. Якщо в автомобіля двигун об’ємом до 3000 куб. см, ставка буде 50 євро. Більше – 100 євро. Дизельні машини обійдуться дорожче. Ставка для авто з двигуном об’ємом до 3500 куб. см – 75 євро, більше – 150 євро. Коефіцієнт двигуна – об’єм циліндрів, розділений на 1000. Якщо обсяг 2000 куб. см, то коефіцієнт – 2. Коефіцієнт віку – число років з року, наступного після року виробництва транспорту. Для нових автомобілів ставка – 1. Для машин старіших, відповідно, 2 і більше. Для всіх машин старіше 15 років коефіцієнт дорівнює 15.
Наприклад, 15-річний Mercedes-Benz C-Class W203 у Польщі коштує 4600 євро. Об’єм двигуна – 1796 куб. см, паливо – бензин. Ввізне мито на нього становитиме: 4600 × 5% = 230 євро. Акциз: 50 × 1,796 × 15 = 1374 євро. ПДВ – 1240 євро. У підсумку розмитнення з усіма зборами та податками обходиться в 2844 євро – це більше половини вартості машини. Якщо прибрати акциз, то вартість розмитнення впаде до 1196 євро.
Скасування акцизу і обов’язкове ТО
Спочатку акцизний збір пропонують прибрати для власників «евроблях», ввезених до 1 травня 2020 року. Якщо авто перебуває в країні з порушенням митного законодавства, власник зможе не платити штраф, а оплатити добровільний внесок 8500 грн в бюджет і розмитнити машину без акцизного збору. При цьому дозволяється ввезення авто, які відповідають як мінімум екологічному стандарту Євро-2. Але після української реєстрації «евробляха» має пройти обов’язковий техогляд протягом трьох місяців. Потім ТО потрібно проходити кожні два роки.
На 1 травня на території України перебувало 750 тис. авто в режимі тимчасового ввезення або транзиту. Більшість з них – 500 тис. автомобілів – перебувало з порушенням закону. Зі скасуванням акцизу доходи в бюджет зростуть більш ніж на 17 млрд грн, прогнозують автори законопроєкту.
З 1 січня 2021 року акциз планують скасувати на ввезення всього транспорту. Техобслуговування стане обов’язковим, якщо авто вироблено до 2005 року (не відповідає екостандарту Євро-4).
Скасування акцизу – рішення, за яке боролися автоорганізації, каже Михайло Катрук, співзасновник ГО «Доступне авто». Але відсутність інфраструктури техобслуговування стане проблемою, прогнозує експерт.
«Ми можемо повернутися в часи, коли в реальності ТО проходили одиниці, а решта платили і виїжджали на дорогу. Повертати стару систему не можна, треба вивчити успішний досвід, наприклад, Польщі. Питання обов’язкового техобслуговування вимагає не одного закону, який робить його обов’язковим, а комплексних заходів, яких я не бачу в проєктах», – говорить Катрук.
Законопроєкти №3704, 3705 та 3706 не тільки скасовують акцизи. Якщо їх приймуть, то транспортний податок перестане бути збором на елітні автомобілі. Зараз цим податком обкладають нові авто вартістю понад 1,8 млн грн (375 мін. зарплат), або 57,5 тис. євро. Розмір податку – 25 тисяч гривень на рік протягом п’яти років від року виробництва авто.
Законопроєкти передбачають зниження цієї планки. Крім легкових автомобілів, транспортним податком хочуть обкладати мотоцикли, судна та човни вартістю від 944 тис. грн (200 мін. зарплат), або 30,6 тис. євро. Сам податок становитиме 28,3 тис. грн (шість мін. зарплат) і буде стягуватися протягом восьми років. Водночас не будуть обкладатися машини швидкої допомоги і авто на балансі держави або місцевих органів влади.
«Насторожує, що в законопроєкти внесені пункти, які не належать до розмитнення. По суті, в два рази зменшується поріг вартості, за якої застосовується транспортний податок на розкіш. Купуючи елітний автомобіль, людина розуміє, що протягом п’яти років буде платити приблизно 1000 дол. на рік. Тепер «стелю» знижують майже в два рази – до 31 тис. доларів. Під цей податок підпадає дуже великий сегмент далеко не преміальних автомобілів. Автоматично треба платити податок протягом восьми років, якщо автомобіль дорожче 31 тис. доларів. Той, хто може купити авто за 100 тис. дол., швидше за все, може платити по 1000 доларів у бюджет вісім років. Але якщо я купую авто за 35 тис. доларів, то додаткові податки по 1000 дол. – це все-таки дуже багато», – каже Михайло Катрук.
Якщо планку транспортного податку знизять, то нові авто ніхто не захоче купувати, впевнений Олег Назаренко, директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів.
«Інші країни зацікавлені, щоб люди їздили на хороших, безпечних автомобілях. У всьому світі податком обкладаються старі автомобілі. А в нас виходить, що держава, навпаки, підвищує податок для нових авто і стимулює купівлю старих авто з високим рівнем вихлопів. Наприклад, якщо я купую авто за 31 тис. дол., то я плачу всі податки, і з мене хочуть ще вісім років брати по 28 тис. грн. Це нонсенс», – вважає експерт.
Крім акцизу і транспортного податку, депутати вирішили торкнутися ПДВ. Для деяких категорій населення його пропонують скасувати.
Без сплати ПДВ ввезти автомобіль зможуть учасники бойових дій, люди з інвалідністю та чорнобильці. Однак пільга не стосується авто, загальні платежі з яких в сумі складуть 47 мін. зарплат (203 тис. грн) або якщо авто ввозиться з Росії. Ця пільга діє тільки на ввезення одного автомобіля.
«Пільги в такому вигляді – це пережитки. Нам давно пора застосовувати модель, яка використовується в європейських країнах. Якщо держава хоче надати допомогу певним верствам населення, то краще видати в грошовій формі, а вони самі розберуться, як їм чинити. В Україні вже був період, коли дозволялося ввезення авто для певних категорій людей без сплати податків. Це перетворилося на жахливі схеми, коли на інвалідів та інші категорії людей ввозили «мерседеси», «роллс-ройси», якими користувалися зовсім інші люди. Проаналізувавши всі проєкти, я не побачив запобіжників, щоб ці схеми не з’явилися знову», – зазначає Михайло Катрук.
Також в законопроєкті прописали безпроцентну розстрочку на три роки на сплату ПДВ для ввезення вантажівок.
«Гарні новини – фактично це є стимуляцією комерційного сегмента, який постраждав через коронавірус. Чому розстрочка надається тільки для імпортних фур – незрозуміло. Чому вона не застосовується на весь комерційний транспорт? Виходить, що великі перевізники отримують певні преференції, а середій бізнес ніяких пільг не отримує», – додає Катрук.