Епоха клавіатур та інших маніпуляторів підходить до свого завершення
Як тільки люди створювали нову форму обміну інформацією – будь то усне мовлення, писемність, книгодрукування, телефонія або інтернет – цивілізація буквально вибухала новими ідеями, змінами в суспільстві і немислимими перш галузями виробництва. У найближчі роки ми станемо очевидцями і учасниками чергового такого вибуху. Базуватися він буде на нових видах комп’ютерних інтерфейсів – способів обміну інформацією між людиною і машиною.
З чого все починалося – що було в минулому
Текстовий інтерфейс
Текстовий інтерфейс залишався головним способом спілкування з комп’ютером з 60-х по 80-і рр. минулого століття. Особливої потреби спрощувати, робити більш доступним спілкування з машиною в ті роки не було. ЕОМ виконували вузькоспеціалізовані завдання, а словосполучення “персональний комп’ютер” залишалося областю наукової фантастики. Одним словом, невеликий касти отаких жерців, які вміють спілкуватися з мудрими машинами, цілком вистачало для вирішення всіх завдань.
Графіка
Настав момент, коли обчислювальна техніка стала доступною вже для широкої публіки. Командний рядок виявилася вельми незручна для повсякденного використання комп’ютера. Новий інтерфейс, названий графічним (англомовна абревіатура – GUI), базувався на підході, що позначається абревіатурою WIMP. Вона складена з перших букв понять “вікна” (windows), піктограми “(icons),” меню “(menus) і” покажчики “(pointers).
Щоб такий інтерфейс отримав масове визнання, потрібно було створення одного пристрою. Це маніпулятор, який всі ми знаємо як комп’ютерну мишку. Графічний інтерфейс і мишка-маніпулятор дали можливість управляти комп’ютером мільярдам людей, мало розбираються в тонкощах роботи пристрою.
Тепер на моніторі з’являлися малозрозумілі слова або позначення, а легко запам’ятовуються картинки-іконки. Клацаючи на них клавішею мишки, можна змусити комп’ютер виконати найрізноманітніші дії. В епоху десктопів (настільних комп’ютерів) і ноутбуків графічні інтерфейси завоювали домінуючу роль в спілкуванні людини і комп’ютера.
Дотик (тачпад)
Все змінилося, коли на ринку з’явилися пристрої із сенсорними екранами. У суспільстві склалася помилкова думка, що першим представником такого класу пристроїв є iPhone, представлений в 2007 р, першим все-таки був IBM Simon, що з’явився ще в 1994 р Просто жодне з доброго десятка пристроїв з сенсорним екраном, що з’явилися раніше творіння Стіва Джобса, не отримали такої популярності і затребуваності.
Сенсорний інтерфейс вкрай мінімалістичний: користувач торкається пальцем якогось елементу на пристрої і тим самим дає йому команду. Тому сучасні мобільні пристрої з сенсорними екранами в переважній кількості випадків виконані у форм-факторі “моноблок” – тобто сама поверхня комп’ютера є засобом прийому / передачі інформації. Їм не потрібні мишки або клавіатури як окремі пристрої: все управління зводиться до торкання пальцем до сенсорного екрану.
Що буде в майбутньому: управління голосом і нейротехнологии
В даний час ми переживаємо розквіт графічного інтерфейсу, мирно уживаються з інтерфейсом, заснованим на тому, що стосується сенсорних екранів. Іноді вони навіть зливаються в якісь гібриди. Так, у версії операційної системи Windows 8 ще в 2012 р з’явився інтерфейс Metro, орієнтований на сенсорний екран, але не виключає використання на несенсорним комп’ютерах.
Екран
Це пристрій десятиліттями служило основним пристроєм виведення інформації. Зараз воно застосовується і для зворотного процесу – введення даних. У найближчі роки нам стануть доступними гнучкі і прозорі дисплеї. Перші дозволять перетворити в екран всю поверхню пристрою, а другі знаходять застосування в мікродісплеев: вони вбудовуються у всілякі окуляри і шоломи доповненої (AR) і віртуальної реальності (VR).
Голос
Завдання розпізнавання усного мовлення вирішуються більш-менш успішно, але потрібно вирішити багато складних проблем на стику інформатики, лінгвістики, психології.Крім того, людська мова занадто різноманітна і мінлива, і на рівні сучасних знань складно навчити машину розуміти її у всіх відтінках. Саме цим обмежується використання різних асистентів в смартфонах: наприклад, Siri в гаджетах від Apple або Cortana – від Microsoft.
Проекція
Ідея технології наступна. Особливий інтерактивний проектор створює зображення на деякій поверхні – стіни, предмет, тілі людини. Особливість “картинки” – що вона відгукується на торкання і жести. Можна пальцем вказувати на клавіші, спроектовані вам на долоню, і смартфон почне набирати номер телефону. А як щодо того, щоб перенести файл на долоні з одного екрана на інший? І такий трюк стане можливим, але для масового поширення цього інтерфейсу потрібні ретельно відпрацьовані технології розпізнавання рухів і жестів.
Всі ці способи – всього лише посередники між процесором комп’ютера і мозком людини. Чи не можна їх якось закоротити безпосередньо, щоб машина керувалася безпосередньо думкою? “.
Чіп
Інженери та вчені давно працюють над вирішенням цього завдання, що отримала назву “машинно-мозкової інтерфейс”. Він дозволить взаємодіяти зі смартфонами і комп’ютерами, використовуючи тільки розумову діяльність.
“Найбільша проблема систем” мозок – комп’ютер “- в тому, що не існує пристроїв, які можна було б імплантувати в мозок і які б при цьому працювали дійсно довго”, – пояснює Мішель Махарбіз, творець першого в світі пристрої для дистанційного керування комахами з Каліфорнійського університету в Берклі (США).
Ідея розробників з Disney Research
Команда розробників з Disney Research (університет Карнегі-Меллона в штаті Пенсільванія) запропонувала розвиток технології, що лежить в основі сенсорних екранів.
Вони мають намір значно ширше використовувати електричні процеси, що відбуваються при торканні пальцем екрану смартфона або планшета. Крім того, будь-яка поверхня, навіть не оснащена екраном, може мати сенсорний шар. Таким чином, в майбутньому можна створити цілий мову дотиків для спілкування з навколишніми предметами.
Можливості нової технології її автори люблять демонструвати на дверній ручці. Залежно від торкання – одним або декількома пальцями, захопленням п’ятірнею і т. Д. – на табло на двері можуть виводитися повідомлення: “зайнято”, “тихо”, “відкрито”, “скоро повернуся” і т. Д. Ще одне з цілком реальних застосувань технології Touche – подача команд смартфону за допомогою способу, яким він тримається в руці.