Чому це Різдво таке ж католицьке, як і православне
Минулого року Верховна Рада зробила українцям несподіваний подарунок – новий вихідний. Тепер цілком логічно та справедливо на державному рівні відзначаються як Різдво 7 січня, так і 25 грудня. Опитування, проведене «Главкомом» минулого року показало, що майже 63% читачів така ідея сподобалась, а 53% взагалі схилялися до того, аби святкувати Різдво саме 25 грудня.
Множинність дат Різдва історично склалась через різницю у календарях, які використовують різні церкви – юліанський та григоріанський. Календарна реформа, що замінила юліанський стиль на григоріанський відбулася в XVI столітті за папи Римського Григорія XIII, за іменем якого і отримав свою назву новий календар. У 1923 році за ініціативою Константинопольського патріарха відбулася нарада православних церков, на якому було прийнято рішення про виправлення Юліанського календаря. Але в російській церкві ця реформа не була сприйнята. Саме тому на пострадянському просторі закріпився стереотип, що свято 25 грудня – католицьке, а 7 січня – православне.
Українські можновладці наговорили з приводу нового державного свята багато слів про відрив від «московської ментальної окупації» та «російських імперських стандартів». Але якщо відкинути політичне словесне лушпиння, ми дійсно маємо справу зі стійким стереотипом, що був нав’язаний з часів перебування нашої церкви під російською юрисдикцією. Навіть автори вищезгаданого законопроекту зазначили в пояснювальній записці, що він приймається насамперед задля католиків і протестантів, які займають майже третину серед релігійних організацій України.
Насправді 25 грудня не є суто католицьким Різдвом. І це досі є одкровенням для багатьох наших громадян, адже більшість православних у світі святкує народження Христа саме в цей грудневий день. Це так зване «світове» Різдво. Виняток складають вже згадана Російська православна церква та церкви-сателіти, що орієнтуються на неї. Вони досі використовують юліанський календар. Досі у цьому колі і Українська православна церква як частина російської. Компанію нам складають Єрусалимська, Грузинська та Сербська церкви.
У той же час 11 помісних православних церков світу із 15, включаючи Константинопольську (крім Афону), Антіохійську, Олександрійську, Кіпрську, Болгарську, Румунську й Грецьку, святкують Різдво Христове, як і решта християн світу, в ніч з 24 на 25 грудня. Тобто за версією Константинополя, який надає Українській православній церкві Томос про автокефалію, Ісус народився саме сьогодні.
Ще до отримання автокефалії, яке остаточно очікується 6 січня, український патріарх Філарет заявляв, що можливість перейти на новий стиль, відмінний від Москви, є, але наш народ до цього ще не готовий. Проте нові реалії можуть змінити ситуацію. Новообраний предстоятель Української православної церкви Епіфаній також допускає можливість перенесення дати православного Різдва на 25 грудня. Але робить це дуже акуратно: «Це може внести смуту, це може внести розкол, і тому я стою на таких позиціях, що ми повинні реформуватися розумно, мудро, щоб не внести знову якийсь розкол в церкву».
Тож наразі в Україні два офіційних Різдва, і кожен віруючий має вибір, чи то дотримуватись традиційного для Росії юліанського календаря, чи святкувати з більшістю православного світу.
Павло Вуєць, «Главком