За прикметами на 6 квітня судили про весну і про врожай. У народному календарі дата отримала назву Артемій, Артемон – дери полоз, Захарії і Якови, Захарій-постник, Захарія, переддень Благовіщення, Похвала. Православна церква в цей день вшановує:
- преподобного Захарія (ченця);
- преподобного Захарія, постника Печерського;
- святителя Артемія (Артемона) Солунського;
- преподобного Якова, єпископа Катанського.
З кожним весняним днем стає все тепліше і тепліше, сніг активно тане, а санний шлях остаточно псується, тому в народі і прозвали святого – «Артемон – дери полоз».
До цього часу зазвичай прилітають зяблики. У народі говорили: «Весна шле посланця – зяблик біля ганку». Цих маленьких, але яскравих пташок завжди шанували і любили. Говорили, що знайти перо зяблика – до великої удачі, а ось почути дзвінкі трелі пернатих – до похолодання.
6 квітня – переддень свята Благовіщення, до якого завжди ретельно готувалися (проводили генеральне прибирання в будинку, готували святкову їжу, наводили порядок у дворі).
Благовіщення – велике церковне свято, під час якого не можна працювати, тому напередодні святкового дня господині старалися переробити всі домашні справи, а чоловіки йшли працювати в сад, лагодили інвентар. Жінки прибирали, прали, вимиті лавки натирали ялівцем, який є відмінним природним антисептиком і, згідно з повір’ям, захищає оселю від злuх дyxів.
У цей день селяни очищали будинки і двори від нечucтої сили, за дворами палили багаття, хати обходили колами. У багаття кидали стару солом’яну набивку матраців і поламані дерев’яні предмети побуту. Вірили, що спалюючи старі речі, можна позбутися багатьох проблем.
Наші пращури вважали, що бiси бояться навіть згадки імені Захарія-постника і в жaху біжать від місця, де шанують його пам’ять. У розумінні древніх слов’ян бiси – злi дyхи, воїни, шпигуни і слуги дuявoла. Вони можуть бути невидимими або приймати будь-який вигляд: потворних, фантастично чудoвиськ або тварин (ведмідь, лев, жаба, вовк, чорна собака або чорна кішка).
Найпопулярніший в народі образ бiса схожий з язичницьким образом фавна або сатира – він хвостатий, рогатий, ноги закінчуються копитцями. Іноді у бiса є крила летючої миші, яка в народі вважається «нечucтою» твариною. Назва «бiс» походить від слова «боятися».
Вдень ходили в храм, освячували насіння городніх культур, щоб після посадки рослини краще росли і дали хороший урожай. Напередодні Благовіщення відбувається всенічне бдіння, на яке часто йшли незаміжні жінки, адже, за переказами, тієї, хто відстоїть всеношну, Господь подарує гідного чоловіка.
Увечері селянки загадували про майбутній урожай – виходили на подвір’я і на огорожу вішали мокрий рушник:
- якщо за ніч рушник повністю висох, то рік обіцяє бути врожайним;
- висох частково – урожай буде середнім;
- мокрий або замерзлий рушник – до холодного і дощового літа, мізерного врожаю і раннього інею.
Якщо ніч тепла, то весна буде дружна.
Якщо до цього дня повністю зійде сніг, то до наступної зими снігу вже не буде. Якщо сніг на землі ще лежить, то пролежить ще довго.
Якщо вранці роса, то коням не потрібно вівса, тому що добре вродить просо.
Дощ на Захарія – худобі легкий рік.
Пішов сніг (крупа) – до врожаю гречки.
Якщо на Артемія мороз, буде просо і овес.
Сон з 5 на 6 квітня не здійсниться.